Just a lucky guy - Jiří Kratěna

19.3.2018

Pavlína Wolfová

Reklamní mág. Televizní producent, scénárista a autor námětů mediální tvorby, režisér. Kdysi také textař a třídní nepřítel, důsledný nestraník. Přijďte se seznámit s Jiřím Kratěnou. 

V roce 1990 založil společný podnik joint venture s tehdy největší reklamní agenturou na světě – Young&Rubicam Praha.  V této agentuře začínali Filip Renč, Jan Svěrák, Ivan Zachariáš a většina ředitelů současných reklamních agentur. Během prvních pěti let se jim podařilo vyhrát všechny soutěže v lokální kreativitě, ale i ceny v New Yorku a Cannes. Stříbrný lev za televizní reklamu je zatím jediný, který kdy dosud dostala východoevropská země....

Jiří Kratěna sám o sobě: 

" Narodil jsem se ve znamení vah do chudých poměrů komunistického Československa. Obojí mě provází dodnes. Od útlého věku jsem projevoval velký talent v uměleckých oborech a učitelé mi prorokovali velkou kariéru v tomto směru. Já sám sebe jsem spíše viděl v pozici vojevůdce a velkého stratéga. Protože jsem se nemohl rozhodnout, nastoupil jsem ke studiu strojní průmyslovky a studia jsem dokončil na konzervatoři a humanitním gymnáziu.

Před vojnou jsem chtěl uniknout do emigrace. V Anglii jsem nezůstal, neboť moji příbuzní haněli mou vlast. Poprvé a naposled jsem v sobě objevil co je to vlastenectví v českých poměrech. Trpět a snášet.

Před studiem na FAMU jsem se skryl do ilegality na Vysokou školu ekonomickou. V té době jsem se živil psaním pokleslých hudebních textů pro Michala Davida, Karla Gotta, Helenu Vondráčkovou a několik bezvýznamných rockových kapel. Za tuto činnost jsem se již mnohokrát omluvil. Poprvé jsem tak ale poznal kouzlo peněz lehce nabytých.

Když jsem konečně dostal šanci studovat na vysněné filmové fakultě, přišla nabídka od podniku zahraničního obchodu. Vyvážel tehdy české umělce do zahraničí za devizy, které jim potom proměnil za bezcenné poukázky na jeansy ve vybraných prodejnách.

Dílem nepopsatelné náhody nebo osudu, nebo také mé silné vůle jsem ve velmi krátké době obdržel lukrativní zakázku od společnosti Christian Dior. Pro ně jsem dva roky natáčel dokumenty ve všech zemích světa a zvykl si na pohodlný život v tehdy prohnilém kapitalismu.

Z nějakého záhadného důvodu a pro mé osobní kouzlo mne oslovila firma Minolta, zda bych pro ně nemohl uskutečnit reklamní kampaň v komunistickém Československu. Když mi vysvětlili, co to je, znamenitě jsem to provedl. Tehdy šedivé ulice Prahy se prozářily stovkou velkoplošných billboardů namalovaných ručně, hlásajících „Minolta – to nemá chybu!“

Jestřábi z KGB a STB konečně zaregistrovali, že do naší vyspělé společnosti začaly pronikat atributy kapitalismu – reklama. Stal jsem se tak třídním nepřítelem číslo jedna. Rozhodl jsem se proto podpořit sametovou revoluci cinkáním velkým svazkem klíčů od mých luxusních vozů. Od revoluce jsem si nesliboval nic jiného, než že se stanu docela průměrným milionářem, který bude v klidu bohatnout a bohatnout.

Nikdy jsem nebyl členem SSM, KSČ ani STB, ale ani disidentů či perzekvované intelektuální skupiny. Jak říkali moji příbuzní v Anglii „I am just a lucky guy.“

V roce 1990 jsem založil společný podnik joint venture s tehdy největší reklamní agenturou na světě – Young  Rubicam Praha. 

Od roku 1993 jsem působil také v kreativním týmu Young  Rubicam Europe, kde jsem pracoval na reklamních kampaních pro Sony, Philip Morris a další.

V roce 1995 jsem se rozhodl prodat veškeré své podíly a aktivity na českém trhu a odjel jsem do Anglie působit jako kreativní ředitel pro pan-european clients.

V roce 1996 mě začalo pálit dobré bydlo a já pochopil, že reklamní svět není schopen ocenit mé skutečné kvality, které jsem tehdy ani já sám neznal. A tak jsem v roce 1997 odešel ze světa reklamního byznysu abych našel, co je smyslem života. Po dlouhých šesti letech nákladných prázdnin jsem nakonec skončil tam, kde jsem začal. Bez velkých oslav a červeného koberce jsem se navrátil do své rodné vísky, objal rodný strom, pokorně sklonil hlavu a začal opět pracovat.

Od roku 2003 jsem vydavatelem časopisu TIME IN. 

Krátké stručné shrnutí: 

Zakladatel první mezinárodní reklamní agentury Young and Rubicam. Realizace první politické kampaně pro ODS v roce 1991
Kreativní ředitel Young and Rubicam v UK a NYC pro mezinárodní klienty
Zakladatel produkce Hamilton productions UK a Stink UK
Vydavatel časopisů TIME IN. Později také Gurmet a Glanc
Založení společnosti Closer a produkce TV pořadů : ano, šéfe, S Italem v kuchyni, atd
Založení společnosti Švédská 22