Vizionář Robert Čásenský

26 Února

Od 18:30

Téma:

Je to český novinář. A komentátor. Legendární  šéfredaktor MF Dnes.  A dnes majitel reportážně-investigativního magazínu Reportér. Magazínu, který předpokládá, že lidé ještě čtou. S respektem k tradiční žurnalistice a vizí. Robert Čásenský je proto ve svém oboru vizionářem. A přijal pozvání do klubu. 

 

V letech 2006-2013 byl, jak jsem zmínila,  šéfredaktorem deníku Mladá fronta DNES, v roce 2013 odešel z mediální skupiny MAFRA poté, co ji koupila společnost Agrofert Andreje Babiše. Šel a založil investigativní magazín Reportér. První vyšel 15.9. 2014. Něco, co by podle všech představ o mizení poctivé žurnalistiky existovat nemělo. Jenže ono to existuje. A prosperuje. 

"Nechtěl jsem dělat noviny pro žádného oligarchu. Druhý den ráno potom, co jsme byli prodáni, jsem se s majitelem domluvil. Myslel jsem, že by mě to nebavilo, a to si myslím i po roce,“ uvedl Čásenský v září 2014.  Necelé čtyři roky nato je Robert Čásenský prostřednictvím Reportér magazín s. r. o. jediným vlastníkem magazínu a propojeného webu.

Založit valstní časopis v dobách, které předpovídají zánik všeho tištěného je nepochybně odvážný kousek. Kolegové se sázeli, jak tohle dopadne. Dopadlo to dobře. Proč? Co to vypovídá o českém čtenáři? Co o české žuranlistice?

Robert Čásenský kolem sebe v Reportéru dokázal soustředit výborné novináře, skvělé fotografy, dokázal oslovit čtenáře a nezískat nános pochybně financovaného média. Přišel totiž na, v té době poměrně unikátní, byznys model, kdy si sám vyhledal už existující cílovou skupinu čtenářů a té nabídl produkt - celou věc popsal zcela otevřeně pro web Mediaguru následovně: 

Máme dohodu s čtyřmi až pěti velkými firmami z různých segmentů, které si od nás odkoupí určitý počet výtisků pro své prémiové klienty. Například významná banka si pro klienty svého prémiového programu každý měsíc koupí pět tisíc výtisků. Za to bude mít v počtu výtisků, které si odkoupí, možnost umístit řádně označený čtyřstránkový advertorial (inzertní formát zpracovaný jako redakční text – pozn. red.) určený pro komunikaci s jejími klienty. Každý z partnerů bude mít upravenou verzi vydání.

Partneři odkupují dohodnutý objem za zvýhodněnou prodejní cenu. Oni mají prostor pro pravidelnou komunikaci se svými špičkovými zákazníky. Pro nás je naopak dobré, že máme od počátku solidní garantovaný náklad a skvělou cílovou skupinu, jakou nejspíš nikdo jiný nemá, kterou tak můžeme nabízet svým inzerentům.

Robert Čásenský zjevně věří v budoucnost potřeby zážitku ze čtení textů , třeba i dlouhých a dumavých. Připouští, že čtenářů nejsou miliony, ale v destítky tisíc jen na ploše Česká republika doufá. Jak mu to doufání vychází, na to se zeptáme.   

Shrnuji příběh jeho vlastních zdrojů: 

Ze čtyřiceti let života strávil zhruba polovinu prací v různých tiskovinách. Začal psát v roce 1993 do Českého deníku a přes Denní Telegraf a Lidové noviny doputoval až do MF DNES. Tu potom od roku 2006 vedl jako šéfredaktor. Při vlastnickém veletoči v českých médiích v roce 2013 se rozhodl funkci šéfredaktora opustit. Jelikož ale pořád věří na to, že má smysl pokoušet se o dobrou žurnalistiku, založil magazín Reportér. A protože každou redakci musí někdo řídit, jmenoval se v Reportéru šéfredaktorem. Za největší ocenění bude považovat to, pokud se bude magazín Reportér i jeho webové stránky čtenářům líbit a budou je považovat za zajímavé.

Těším se na shledanou v klubu! Pavlína Wolfová